در دنیایی زندگی می‌کنیم که گویی همه چیز سوار بر اسب زمان شده‌اند و با سرعت در حال تاختن هستند. این موضوع برای کارآفرینان و مدیران بیشتر قابل‌لمس است و همیشه در تلاش‌اند تا در مسابقه با زمان برنده شوند. برای موفقیت در این امر چه چیزی بهتر از مطالعۀ کتاب مدیریت زمان.

کتاب‌های زیادی برای مدیریت زمان و بهره‌وری وجود دارد، اما خواندن همۀ آنها اتلاف وقت است. بهترین کتاب، کتابی است که شما با آن ارتباط برقرار کنید و تمایل به ادامۀ آن داشته باشید. اما گاهی ممکن است پیداکردن آن کار دشواری باشد.

در این مقالۀ تایم پارت قصد داریم 5 کتاب معروف برای مدیریت زمان و بهره‌وری بیشتر که بسیار کاربردی‌اند را به شما معرفی کنیم.

5 کتاب برای مدیریت زمان

5 کتاب مدیریت زمانی که در ادامه به آن می‌پردازیم، بسیار معروف هستند. نویسندگان این کتاب‌ها همگی جزو اشخاص موفق و مطرح در دنیا هستند. شما می‌توانید با خواندن این کتاب‌ها سفری به درون زندگی این افراد داشته باشید.

1- هفت عادت مردمان مؤثر

کتاب “هفت عادت مردمان مؤثر” به نویسندگی استفان کاوی در سال 1989 میلادی منتشر شد. اگر می‌خواهید بهره‌وری خود را هم از نظر حرفه‌ای و هم از نظر شخصی بهبود ببخشید، می‌توان این را بهترین کتاب مدیریت زمان برای خواندن دانست. کاوی در این کتاب به‌جای حذف عادات بد، تمرکزش را بر ایجاد عادات جدید گذاشته است تا بتوانید در مسیر پیشرفت خود بمانید.

کاوی از قیاس قراردادن سنگ‌ها، سنگ‌ریزه‌ها و شن‌ها در یک شیشه استفاده می‌کند تا به شما کمک کند آنچه واقعاً مهم است را برای خود مشخص کنید. اگر با گذاشتن چیزهای کوچک مانند سنگریزه یا ماسه شروع کنید، سنگ‌ها جا نمی‌شوند. اگر با سنگ شروع کنید، فضای کافی برای شما وجود دارد که بتوانید اقلام ریزتر اطراف آنها را در شیشه قرار دهید.

2- کتاب قورباغه‌ات را قورت بده

کتاب “قورباغه‌ات را قورت بده” در سال 2001 به قلم برایان تریسی منتشر شد. اگر زیاد کارها را به تأخیر می‌اندازید، این کتاب مدیریت زمان به شما کمک می‌کند تا این مشکل را رفع کنید. نویسندۀ این کتاب، برایان تریسی با الهام از نقل‌قول معروفی این کتاب را نوشته است؛ اگر اولین کاری که هر روز صبح انجام می‌دهید خوردن یک قورباغۀ زنده است، آن را بخورید و روز را با رضایت از دانستن این موضوع که احتمالاً بدترین چیزی است که در طول روز برای شما اتفاق می‌افتد، سپری کنید.

برایان تریسی از این استعاره استفاده می‌کند که قورباغه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین وظیفۀ شما است. ابتدا آن را انجام دهید و سپس بقیۀ روزتان خوب خواهد بود. اگر مجبورید دو قورباغه بخورید، ابتدا به سراغ قورباغۀ بزرگ‌تر و زشت‌تر بروید.

علاوه بر این، تریسی به تکنیک‌های مدیریت زمان موفقی مانند نحوۀ تعیین اهداف، سازماندهی، تمرین قانون سه و اعمال قانون 80/20 می‌پردازد.

3- کتاب چهار ساعت کار در هفته

تیموتی فریس در کتاب “چهار ساعت کار در هفته” که در سال 2007 آن را منتشر کرد، به‌صورت راهنمای گام‌به‌گام به این موضوع می‌پردازد که چگونه هر فردی می‌تواند بدون 5 تا 9 ساعت کار روزانه، هرجا که زندگی می‌کنید، فقط با 4 ساعت کار هفتگی به جمع ثروتمندان بپیوندید و ماهانه به درآمد پنج رقمی برسید. در نتیجه، بدون نیاز به مسابقه دادن با همکارتان و تلاش برای بهترشدن از بقیه می‌توانید آن زندگی که واقعاً می‌خواهید را داشته باشید.

فریس در این کتاب از عنوان “طراحی سبک زندگی” یاد می‌کند و طرح زندگی به تعویق افتادۀ سنتی را رد می‌کند. زندگی سنتی که در آن افراد ساعات طاقت‌فرسایی را کار می‌کنند و برای چندین دهه به مسافرت و تفریح نمی‌روند و برای استراحت پس از بازنشستگی پول پس‌انداز می‌کنند.

اگر این موضوع برایتان خیلی خوب به نظر می‌رسد، در این کتاب فریس بیش از 50 نکتۀ عملی و مطالعۀ موردی واقعی در مورد مدیریت زمان اینکه چگونه می‌توانید بیشتر زندگی کنید و کمتر کار کنید، ارائه می‌دهد.

4- کتاب به انجام رساندن کارها

کتاب “به انجام رساندن کارها” در سال 2001 منتشر و به یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌های تجاری تمام دوران تبدیل شد. همچنین می‌توانید این کتاب را برای سازمان‌دهی به کارهای شخصی هم در نظر بگیرید.

اگرچه آلن در طول این سال‌ها تغییراتی در کتاب ایجاد کرده، اما مفهوم اصلی دست‌نخورده باقی‌مانده است. وقتی ذهنتان از حس منفی خالی باشد، می‌توانید افکار را سازماندهی، خلاقیت را برانگیخته و بهره‌وری خود را افزایش دهید. اگر تابه‌حال به بهره‌وری و مدیریت زمان فکر کرده‌اید و قصد عملی‌کردنش را دارید، باید این کتاب را بخوانید.

نام این کتاب تقریباً در هر فهرستی از بهترین کتاب‌های مدیریت زمان آمده است. عملی کردن همۀ موارد بسیار سخت است. فقط افرادی که بسیار در کارشان و رسیدن به هدف جدّی هستند کل سیستم را اجرا می‌کنند. اما داشتن آگاهی از اصول اولیه هم ارزش زیادی دارد.

5- کتاب کار عمیق

کتاب “کار عمیق” به نویسندگی کال نیوپورت در سال 2016 منتشر شد. نویسندۀ این کتاب پروفسور کال نیوپورت کار عمیق را این‌گونه تعریف می‌کند: «فعالیت‌های حرفه‌ای که در حالت تمرکز و بدون حواس‌پرتی انجام می‌شوند و شناخت شما را به بالاترین حد خود می‌رساند. این تلاش‌ها یک ارزش جدید ایجاد می‌کنند و مهارت‌های شما را بهبود می‌بخشند، اما تکرار آن‌ها سخت است.»

این کتاب بین کار عمیق و کار کم عمق تمایز قائل می‌شود. کار عمیق به تمرکز فوق‌العاده‌ای نیاز دارد. اما این درحالی است که می‌توان آهنگی در پس‌زمینه پخش شود و کارهای کم عمق را انجام داد.

مشکل اینجا است، در دنیایی که به طور فزاینده‌ای حواس افراد حین کار پرت می‌شود. بنابراین به زبان آوردن این موضوع بسیار آسان‌تر از انجام‌دادن آن است. خبر خوب این که نیوپورت نظم خاصی را ترسیم کرده که ذهن و عادات شما را متحول می‌کند تا بتوانید تمرکز کنید و به کار خود بپردازید.

نتیجه‌گیری

یکی از بهترین راه‌های تسلط بر بحث مدیریت زمان، خواندن کتاب است. به‌این‌دلیل که برترین افراد دنیا تجربیات و اطلاعات خود را در قالب کتاب منتشر می‌کنند و در اختیار مردم می‌گذارند. ما با خواندن این کتاب‌ها می‌توانیم متوجه شویم این افراد به چه صورت زندگی خود را مدیریت می‌کنند.

در این مقاله سعی کردیم بهترین کتاب‌های حوزۀ مدیریت زمان را با شما به اشتراک بگذاریم. هرکدام از آن‌ها چیزی متفاوت برای گفتن دارند و پیشنهاد می‌کنیم هر 5 کتاب برای مدیریت زمان را مطالعه کنید.

منابع:

https://www.entrepreneur.com/article/329378

https://thedigitalworkplace.com/articles/10-must-read-time-management-books/